A család érték

Happy family

Happy family

Szakértői tuti tippek sulikezdésre

2020. augusztus 19. - Happy Family

Hamarosan becsöngetnek! Szakemberek tanácsaival a hosszú kimaradás után így készülhetünk hatékonyan az új tanévre!

 students-5201719_1920_1.jpg

Cikkünkben utánajártunk annak hogyan lehet felkészülni, segíteni szülőként óvodás, kisiskolás és felső tagozatos g gyerekeknek, akik most újra mennek oviba, suliba úgy, hogy tudjuk,  sokan hosszú ideig nem voltak közösségben. Több szakembert, óvodapedagógust, tanítót, tanárt, pszichológust is megkérdeztünk, akiknek a hasznos tanácsaival szeretnénk segíteni ebben az időszakban.

Óvodások

child-4818426_1920.jpgAnna és Feri két óvodás gyereket nevelnek Budapesten. A karantént otthon töltötték home office-ban. A nyári szünetben is szinte végig otthon voltak a gyerekekkel, mivel Anna anyukája eljött vidékről, hogy segítsen, illetve, egy-egy hetet a nagyszülőknél is töltöttek a gyerekek. "Nagyon rosszkor jött a karantén, mert a kisebbik gyerkőc, Petike épp szeptemberben kezdte az ovit, alig szokott be, amikor a karantén kezdődött. Panka lányunk pedig most volt nagycsoportos, így náluk a ballagás elmaradt, most pótolják be augusztus végén" - sorolja az édesanya. Kicsit tart attól hogyan tud PEti újra beszokni a közösségbe, amikor már hosszú hónapok óta nem járnak sok gyerek közé. Megkérdeztünk két kiváló óvodapedagógust arról hogyan segíteni szülőként óvodás gyerekeknek ebben a helyzetben.

Szepesi Anett óvodapedagógus szerint azoknak  az óvodás gyermekeknek, akiknek az óvodába való beszokása, az óvodai közösségbe való beilleszkedése épphogy megtörtént az év elejére, vagy - Petike esetéhez hasonlóan - félbeszakadt a járványhelyzet miatt, most valóban újra kell szoknia a közösséget, és ebben a szülőktől, valamint az óvodapedagógusoktól segítséget igényelnek:
"Sokan már a nyári ügyeletbe is be-bevitték a gyermekeket e célból, vagyis hogy felelevenítsék az óvónénikkel, gyermektársakkal való kapcsolatot, illetve, hogy a gyerek ne idegenedjen el teljesen az óvodai közösségtől. Ezt most a nyár végén is megtehetik, így fokozatossá teszik a visszaszokást, ami nagyon fontos az érzelmi biztonság újbóli kialakítása miatt. Sokat segít még az oviról való beszélgetés, az élmények felelevenítése, közös fényképek, videók megnézése, illetve a családok óvatosan, de szervezhetnek is egy-egy közös programot a kis barátokkal.

apprentice-1694970_1920.jpgLendvai Lászlóné intézményfejlesztő, szakmai vezető, a  Mód-Szer-Tár oktatásszervező és Tanácsadó Bt. alapítója  ismertette, hogy a járványhelyzet okán a tavaszi óvodai nyitott napok az ország csaknem minden óvodájában elmaradtak, a 2020-2021. nevelési évre történő jelentkezés pedig speciálisan, digitálisan történt, így kevésbé, vagy egyáltalán nem kerülhetett sor az új szülőkkel és gyermekekkel az intézményvezetők és az óvodapedagógusok részéről a szokásos első személyes kapcsolatfelvételre. A szakember szerint feltehetően az óvodába lépést megelőző családlátogatások száma is minimálisra csökken vagy elmarad, és a szülőktől történő reggeli elválás lehetőségei is nagy valószínűséggel az egyes óvodákban kialakult gyakorlattól eltérően lesznek szabályozva. Mindez kedvezőtlenül befolyásolhatja az óvodai befogadás időszakának nyugalmát, és a gyermekek számára a családjaiktól való elválást.

"Sok kisgyermek már várja, hogy barátaival és óvodapedagógusaival találkozhasson, azonban azoknak a gyermekeknek, akik csak éppen belekóstoltak vagy megszokták az óvodát, majd hosszú hónapokig otthon maradni kényszerültek, illetve most kerülnek be az óvodába, a szüleik részéről nagyfokú tapintatra és türelemre lehet szükségük. Fontos, hogy a szülők pozitív várakozással legyenek az óvoda irányába, és az esetlegesen meglévő saját szorongásaikat ne osszák meg gyermekeikkel. Az óvodakezdés vagy újrakezdés előtt célszerű feleleveníteni a kellemes óvodai emlékeket, elsétálni az óvoda környékére, bekukkantani a kerítésen, és megfelelő távolságtartással esetleg üdvözölni az óvodakertben játszó ismerősöket és az óvodapedagógusokat. Mindkét fél kezdeményezésével és befogadásával célszerű élni az online kapcsolatfelvétel változatos lehetőségeivel is."

kislanyok.jpgLendvai Lászlóné azt is javasolja, hogy az óvodakezdést megelőző hetekben/napokban már célszerű a nyári napirendről fokozatosan átállni: " A szokásostól lehet, hogy korábban kell reggel felkelni, és a reggeli készülődést, az öltözködést nagyban segítheti, ha már este előkészítik azokat a ruhadarabokat, amelyeket reggel fel kell venni, stb. Járványügyi szempontból sajnos a megszokott plüss, vagy egyéb játéktárgyakat is otthon kell majd hagyni, így erről is időben szükséges beszélgetni, és megnyugtató megoldásokat találni. Segítség a gyermekeknek, ha a szülők nekik szóló elvárásai egyértelműek lesznek.Saját és mások gyermekei érdekében nagyon fontos az óvoda Házirendjében lefektetett szabályok ismerete, betartása és betartatása, különös tekintettel a járványügyi helyzet kapcsán. Ezekről a szabályokról hasznos, ha a szülők a gyermekeikkel is beszélgetnek, kielégítő választ adva a kérdéseire is, hogy pontosan tudják, mire miért lesz vagy van szükség. A gyermekek új, esetleg szokatlan helyzetekkel is szembetalálhatják magukat az óvoda első napjaiban, ezért is fontos, hogy problémajelzéseiket és esetleges panaszaikat érzékenyen, azonban tárgyszerűen kezeljék."

A szakember szerint azonban ami leginkább fontos, az, hogy lehetőség szerint fokozatosan, de mindenképpen nyugodt családi légkörből induljanak a gyermekek napjai: " Minden esetben megnyugtató lehet, ha a szülők bevonják gyermekeiket a rájuk vonatkozó döntéseikbe, pld. hogy mikor és ki hozza el őket az óvodából, vagy ha véleményüket figyelembe veszik abban a tekintetben, hogy milyen tevékenységek követik az óvodában töltött nap hátralévő részét, stb."

Kisiskolások

 

school-2934975_1920.jpg"Nagyon izgultunk, hogy lesz-e szeptembertől iskolakezdés, egyrészt, mert Botond most megy elsőbe, másrészt, mert kislányunk Jázmin, aki harmadikos nagyon nehezen viselte a karantént. Ő egy igazi kis közösségi emberke, az osztályközösség szíve-lelke, ezért már két hét itthonlét után iszonyúan hiányzott neki az osztály. Szerencsére az online órák Skype-on meg voltak tartva. A szünetek is jelölve voltak külön órarenden, sőt, még az utolsó héten is voltak órák, akkor Zoom-on activitiztek és beszélgettek. A karantén feloldásával rögtön el is ment a barátnőihez, és hozzánk is jöttek, de azért ez mégsem olyan, mint amikor az egész osztály együtt van"- meséli a kétgyermekes édesanya, Noémi.

Mivel tapasztalta már az első gyereknél, hogy az iskolában bizony már nem lehet ott, hogy bekösse a cipőfűzőket, vagy figyelmeztesse, hogy ne felejtse elzárni a csapot, ezeket előre sokat gyakorolták Botonddal.: "Készítettünk együtt sulis tízórait is és megbeszéltük, mi az, amit ki kell dobnia, miután evett, mi az, amit haza kell hoznia, hogyan záródik megfelelően a doboz, a kulacs, vagy hogyan kell visszacsomagolni egy félig megevett szendvicset."

Gál-Szabó Edina alsós tanító, osztályfőnök javasolja, hogy a szülők először is lassan kezdjék el az időrend visszaállítását:
42be2bee-d875-4250-a2b0-aae9d4b13d28.jpeg"Folyamatosan vissza kell szoktatni a gyerekeket arra, hogy időben feküdjenek le este, időben keljenek reggel, legyen napi beosztásuk, gyakoroljanak napi szinten kicsit. Így hangolódhatnak a sulira! A másik fontos dolog, hogy beszélgessenek a gyerekekkel arról, hogy most mindenki sokat volt otthon, sokat kellett alkalmazkodni, ha többen vannak a családban, ezért lehet, hogy fáradtak. Legyenek előzékenyek, türelmesek egymással, hiszen már régóta nem találkoztak. Esetleg készíthetnek egy kedves kis rajzot a barátaiknak a nyári élményeikről, vagy készíthetnek nekik egy kis apró ajándékot, ezzel is kifejezve, hogy gondoltak rájuk."

 

Felsősök, kamaszok

smartphone-summer.jpgAz egygyermekes Zoltán elmondása szerint kénytelen egy kissé drasztikus módszerrel beavatkozni 6. osztályos gyermekének nyári programjaiba. Elmondta mennyire megelégelte, hogy a karantén óta egyfolytában a mobbilon vagy a videójátékon lóg a kamasz, ezért elküldte augusztus második felében a nagyszülőkhöz, ahol nincs wifi: "Nagyon elszaladt vele a ló az utóbbi időben. Nem tudtuk már szabályozni, hogy mennyit gépezik, sőt, még éjjel is nyomatta, aztán másnap délben tudott csak kimászni az ágyból piros szemekkel. Most nagyon haragszik ránk, de muszáj volt ezt meglépni, már csak amiatt is, hogy szeptemberre visszaálljon a normális bioritmus és fel tudjon kell fél hétkor."

Csuka Ádám egy budapesti általános iskola informatika tanára, ás felsős osztályfőnök is egyben azt javasolja - ha eddig a szülők még nem tették meg  -  alakítsanak ki napirendet a gyermek számára, és lehetőleg azt következetesen tartassák be:

"Nem kell túl szigorúnak lenni, hiszen eddig is minden évben volt nyári szünet, ami tanulás szempontjából nem sokban különbözik a jelenlegitől. A nagyobb különbség általában a közösségi lét területén jelentkezik, hiszen egy vírusmentes nyáron a gyerekek elmennek táborba, találkoznak a barátaikkal, vagy rokonaikkal. Ez most természetes okokból többnyire elmaradt, vagy csökkentett módban zajlott le, például sokan csak napközis táborba mentek, vagy egyátalán nem is mentek táborba. Ezen a területen sajnos nagyon sokat nem tudunk tenni, de az fontos, hogy beszélgessünk velük ezekről,  hogy az iskolakezdés minél zökkenőmentesebb legyen."

Ádám tanárként azt is tapasztalja, hogy  telefonozás, videójátékozás és egyéb online platformok túlzott használata mindenképpen káros tevékenység, aminek még nem is látjuk minden hosszútávú következményét, de a függőség elkerülése miatt ezt a területet mindenképpen korlátozni kell: "Ez egy nagy harc a szülő számára, hiszen nem pusztán a gyermeke akaratával megy szembe, hanem a korszellemmel is. Nem szabad azonban feladni, vagy megalkuvónak lenni, pszichológusok javaslata alapján egy nap 1,5 óránál többet nem ajánlott képernyő előtt tölteni."

Kiss Judit iskolapszichológus szerint a felkészülés alapelve mindenképpen a fokozatosság, mint ahogy egy testedzésre, vagy bármilyen más tevékenységre készül az ember: "Nyilván nem várható el a gyermektől, hogy egyik pillanatról a másikra felvegye a fordulatszámot, és maximális teljesítménnyel, maximális hőfokon égjen. Ráadásul a korábbi ismereteik, tanult dolgaik a nyáron "hibernálódtak", azokat fokozatosan ébresztgetni érdemes. Minden nap egy kicsit felidézve a tudásukat adott témákban. A felkészülést ideje már most elkezdeni, hiszen így még lesz idő az "újraindításra" (mint egy laptop vagy telefon esetében, itt is időt kell hagyni a frissítések telepítésére)."- magyarázza a pszichológus.

 
Első lépésként javasolja, hogy beszéljük át velük a céljaikat, várakozásaikat, félelmeiket (ha vannak) a tanulással/iskolával kapcsolatban. A napi gyakorlást is ajánlja, természetesen itt nem az egész napos tanulásra gondol, hanem elővenni, nézegetni kicsit az előző tanévben tanultakat:
"Érdemes segíteni nekik már most, egy nyári napirendet kidolgozva (közösen!), hogy fokozatonként felvehesse a ritmust: Miből, mikor, mennyit gyakoroljon. Mindenképpen fontos, hogy ebbe neki is legyen beleszólása, döntési lehetősége. Falakba fogunk ütközni, ha mindezt feladatként, kinyilatkoztatva várjuk el tőlük.Lényeges, hogy ne élje meg a gyerek ezt óriási tehernek, elvárásnak. Nem kell már reggel nyolckor nekiülni, és egész nap tanulni. Fontos, hogy gyakorolhassa azt is, hogy szünetet tartson, hogy ráérezzen a saját teherbírására, ritmusára. Hogy tudja, mit hogyan építsen majd fel a suli idején. A neten vannak nagyon jó tanulás módszertani segédletek ezek kialakításában, de a tanárok, iskolapszichológusok is segítenek ebben. És természetesen erre alapozva tudnak majd "éles helyzetben" is teljesíteni úgy, hogy ne purcanjanak ki, ne terhelődjenek túl, és ezáltal ne veszítsék el az érdeklődésüket, hitüket abban, hogy érdemes dolgozni, és képesek jól teljesíteni."
 
back-to-school-3596263_1920.jpgAz iskolapszichológus felhívja a figyelmet arra is, hogy a felkészülés lélekben, gondolatban is meg kell történjen, hogy a gyerek a  figyelmét majd fókuszálni tudja az iskolára, a tanulásra: " Ideje elkezdeni beszélgetni velük arról, milyen lesz a következő év, mire számíthatnak, nekik milyen hatásuk lesz a dolgok folyására. Ez nagyon fontos. Hiszen hogy kompetensnek érezzék magukat a tanulásban, hogy a sajátjuknak éljék meg, és ne mások kedvéért, vagy a büntetés elkerüléséért tanuljanak, fontos, hogy érezzék, van hatásuk a folyamatra, és nem csak "elszenvedői" az iskolának. Ez a belső motiváció megteremtésének kulcseleme.
Ideje tehát végigbeszélni velük, milyen tantárgyaik, milyen tanáraik lesznek? Mi a céljuk egyes tárgyakkal? Érdekli-e őket vagy sem? Ha nem érdekli, mégis miért fontos/jó/hasznos stb., ha foglalkozik majd vele? Mi okoz nehézséget, hogyan tudja azokat megoldani? Miben van szüksége segítségre? A korábbi tapasztalatok alapján, milyen napirendet alakítson ki az iskola idejére? Hogyan tudja felismerni, ha valami nem jól működik, és hogyan tud újratervezni?
És fontos azt is hangsúlyozni, hogy nincs egyedül, szólhat, ha valami nem megy, ha nehéz, vagy bármilyen téren nem komfortos.
 
Ezek olyan kérdések, amik megválaszolása sokszor a szülőknek is nehézséget okoz. Ha ők sem tanulták ezt meg, nehezen fognak tudni segíteni a gyermekeiknek. Gondoljuk végig mi magunk is, hogy vagyunk ezekkel a kérdésekkel a munkánkban, a mindennapjainkban, hogy volt ez annak idején a suliban? Ha mi tudatosak vagyunk, könnyebben segítünk ennek elérésében a gyermekünknek is.
 
A testüket is érdemes ráhangolni a sulikezdésre, hogy az akkori napirend ne okozzon nehézséget. Vásároljunk be együtt, tegyünk rendet az iskolás dolgok között. Ha ez még nem történt meg, szelektáljuk ki, amire már nem lesz szükség, és átgondoltan, rendszerezve tegyük a helyükre a szeptembertől szükséges dolgokat. A gyerekek általában ezt szeretik, szívesen készülődnek, pakolásszák, nézegetik az új füzeteket, ceruzákat stb. Bevásárlásnál is igyekezzünk teret adni nekik: ha megtetszik egy klassz radír, egy szép füzet, toll, had kerüljön a kosárba! Ez segíteni fog megteremteni az örömteli várakozás érzését. Természetesen a kereteket itt is mi adjuk szülőként. Nem mindenki engedheti meg magának a szuper prémium minőséget. De szerényebb költségvetésnél is beleférhet az, hogy én megmondom, miből választhat, de ő válasszon. És persze nem kell minden kívánatos dolgot megvenni. Egyébként sem baj, ha egy gyerek gyakorolja a szelektálás, döntés képességét. Ez a készség is jól jön majd felnőtt életében.

Notórikus iskolakerülők

Biztosan sokan emlékeznek Halász Judit Sehallselát Dömötörjére, aki ha tehette kerülte az iskolát. Bizony nem mindenki várja az iskolát, hanem sokan kifejezetten örültek a karanténnak, hogy végre otthon maradhatnak.
" Mi a helyzet azokkal, akik utálnak iskolába járni? " - tettük fel a kérdést Kiss Juditnak, aki elmagyarázta, hogy
lehetséges, hogy ők hárítják majd az egész felkészülési mizériát, esetleg bőszen tiltakoznak, ellenszegülnek. "Esetükben különösen fontos, hogy szülőként ne adjuk be a derekunkat, és valahogyan tisztázzuk velük, hogy ez fontos, nem megúszható. Nem hagyhatjuk rájuk, mert ennek az ára az lesz, hogy még kevésbé fogják tudni az iskolát zökkenőmentesen kezdeni, és hamar lesodródnak. Mint általában a gyermeknevelésben, ezen a téren is fontos, hogy a szülő adja a kereteket, de a gyerekkel partnerként egyezteti az őt illető kérdéseket, és teret ad neki is. Az is fontos, hogy minél nagyobb egy gyerek, minél jobban megy neki az önálló szervezés, a feladatok iránti elköteleződés, annál hátrébb léphetek én szülőként, annál nagyobb önállóságot engedek neki, annál inkább engedek a kontrollból, ellenőrzésből. Hisz szülőként a célunk az, hogy autonóm felnőtt legyen a gyerekünkből, és - mint minden más - ez is csak fokozatosan jöhet létre."
Folytatás következik! Az új részben azt járjuk körül a szakértőkkel, pedagógusokkal, mit tehet a szülő, azért, hogy fejlődenek a gyermek szociális készségei és empátiája.

 Ha tetszett ez a bejegyzés, meg is oszthatod, és látogass vissza újra!

Nézz be a weboldalra, ahol számos más hasznos írást találsz vagy a Facebook-oldalunkra  is, ahol nyereményjátékok is várnak!

Szemet gyönyörködtető képeinket pedig az Instán és a Pinteresten tesszük közre.

Minden jog fenntartva!

A trágár, gyűlölködő, politikai tartalmú és ide nem illő tartalmú kommenteket kimoderáljuk.

Képek forrása: pixabay.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://happyfamily.blog.hu/api/trackback/id/tr716001980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása