Hamarosan becsöngetnek! Szakemberek tanácsaival a hosszú kimaradás után így készülhetünk hatékonyan az új tanévre!
Cikkünkben utánajártunk annak hogyan lehet felkészülni, segíteni szülőként óvodás, kisiskolás és felső tagozatos g gyerekeknek, akik most újra mennek oviba, suliba úgy, hogy tudjuk, sokan hosszú ideig nem voltak közösségben. Több szakembert, óvodapedagógust, tanítót, tanárt, pszichológust is megkérdeztünk, akiknek a hasznos tanácsaival szeretnénk segíteni ebben az időszakban.
Óvodások
Anna és Feri két óvodás gyereket nevelnek Budapesten. A karantént otthon töltötték home office-ban. A nyári szünetben is szinte végig otthon voltak a gyerekekkel, mivel Anna anyukája eljött vidékről, hogy segítsen, illetve, egy-egy hetet a nagyszülőknél is töltöttek a gyerekek. "Nagyon rosszkor jött a karantén, mert a kisebbik gyerkőc, Petike épp szeptemberben kezdte az ovit, alig szokott be, amikor a karantén kezdődött. Panka lányunk pedig most volt nagycsoportos, így náluk a ballagás elmaradt, most pótolják be augusztus végén" - sorolja az édesanya. Kicsit tart attól hogyan tud PEti újra beszokni a közösségbe, amikor már hosszú hónapok óta nem járnak sok gyerek közé. Megkérdeztünk két kiváló óvodapedagógust arról hogyan segíteni szülőként óvodás gyerekeknek ebben a helyzetben.
Lendvai Lászlóné intézményfejlesztő, szakmai vezető, a Mód-Szer-Tár oktatásszervező és Tanácsadó Bt. alapítója ismertette, hogy a járványhelyzet okán a tavaszi óvodai nyitott napok az ország csaknem minden óvodájában elmaradtak, a 2020-2021. nevelési évre történő jelentkezés pedig speciálisan, digitálisan történt, így kevésbé, vagy egyáltalán nem kerülhetett sor az új szülőkkel és gyermekekkel az intézményvezetők és az óvodapedagógusok részéről a szokásos első személyes kapcsolatfelvételre. A szakember szerint feltehetően az óvodába lépést megelőző családlátogatások száma is minimálisra csökken vagy elmarad, és a szülőktől történő reggeli elválás lehetőségei is nagy valószínűséggel az egyes óvodákban kialakult gyakorlattól eltérően lesznek szabályozva. Mindez kedvezőtlenül befolyásolhatja az óvodai befogadás időszakának nyugalmát, és a gyermekek számára a családjaiktól való elválást.
"Sok kisgyermek már várja, hogy barátaival és óvodapedagógusaival találkozhasson, azonban azoknak a gyermekeknek, akik csak éppen belekóstoltak vagy megszokták az óvodát, majd hosszú hónapokig otthon maradni kényszerültek, illetve most kerülnek be az óvodába, a szüleik részéről nagyfokú tapintatra és türelemre lehet szükségük. Fontos, hogy a szülők pozitív várakozással legyenek az óvoda irányába, és az esetlegesen meglévő saját szorongásaikat ne osszák meg gyermekeikkel. Az óvodakezdés vagy újrakezdés előtt célszerű feleleveníteni a kellemes óvodai emlékeket, elsétálni az óvoda környékére, bekukkantani a kerítésen, és megfelelő távolságtartással esetleg üdvözölni az óvodakertben játszó ismerősöket és az óvodapedagógusokat. Mindkét fél kezdeményezésével és befogadásával célszerű élni az online kapcsolatfelvétel változatos lehetőségeivel is."
Lendvai Lászlóné azt is javasolja, hogy az óvodakezdést megelőző hetekben/napokban már célszerű a nyári napirendről fokozatosan átállni: " A szokásostól lehet, hogy korábban kell reggel felkelni, és a reggeli készülődést, az öltözködést nagyban segítheti, ha már este előkészítik azokat a ruhadarabokat, amelyeket reggel fel kell venni, stb. Járványügyi szempontból sajnos a megszokott plüss, vagy egyéb játéktárgyakat is otthon kell majd hagyni, így erről is időben szükséges beszélgetni, és megnyugtató megoldásokat találni. Segítség a gyermekeknek, ha a szülők nekik szóló elvárásai egyértelműek lesznek.Saját és mások gyermekei érdekében nagyon fontos az óvoda Házirendjében lefektetett szabályok ismerete, betartása és betartatása, különös tekintettel a járványügyi helyzet kapcsán. Ezekről a szabályokról hasznos, ha a szülők a gyermekeikkel is beszélgetnek, kielégítő választ adva a kérdéseire is, hogy pontosan tudják, mire miért lesz vagy van szükség. A gyermekek új, esetleg szokatlan helyzetekkel is szembetalálhatják magukat az óvoda első napjaiban, ezért is fontos, hogy problémajelzéseiket és esetleges panaszaikat érzékenyen, azonban tárgyszerűen kezeljék."
A szakember szerint azonban ami leginkább fontos, az, hogy lehetőség szerint fokozatosan, de mindenképpen nyugodt családi légkörből induljanak a gyermekek napjai: " Minden esetben megnyugtató lehet, ha a szülők bevonják gyermekeiket a rájuk vonatkozó döntéseikbe, pld. hogy mikor és ki hozza el őket az óvodából, vagy ha véleményüket figyelembe veszik abban a tekintetben, hogy milyen tevékenységek követik az óvodában töltött nap hátralévő részét, stb."
Kisiskolások
"Nagyon izgultunk, hogy lesz-e szeptembertől iskolakezdés, egyrészt, mert Botond most megy elsőbe, másrészt, mert kislányunk Jázmin, aki harmadikos nagyon nehezen viselte a karantént. Ő egy igazi kis közösségi emberke, az osztályközösség szíve-lelke, ezért már két hét itthonlét után iszonyúan hiányzott neki az osztály. Szerencsére az online órák Skype-on meg voltak tartva. A szünetek is jelölve voltak külön órarenden, sőt, még az utolsó héten is voltak órák, akkor Zoom-on activitiztek és beszélgettek. A karantén feloldásával rögtön el is ment a barátnőihez, és hozzánk is jöttek, de azért ez mégsem olyan, mint amikor az egész osztály együtt van"- meséli a kétgyermekes édesanya, Noémi.
Mivel tapasztalta már az első gyereknél, hogy az iskolában bizony már nem lehet ott, hogy bekösse a cipőfűzőket, vagy figyelmeztesse, hogy ne felejtse elzárni a csapot, ezeket előre sokat gyakorolták Botonddal.: "Készítettünk együtt sulis tízórait is és megbeszéltük, mi az, amit ki kell dobnia, miután evett, mi az, amit haza kell hoznia, hogyan záródik megfelelően a doboz, a kulacs, vagy hogyan kell visszacsomagolni egy félig megevett szendvicset."
Felsősök, kamaszok
Az egygyermekes Zoltán elmondása szerint kénytelen egy kissé drasztikus módszerrel beavatkozni 6. osztályos gyermekének nyári programjaiba. Elmondta mennyire megelégelte, hogy a karantén óta egyfolytában a mobbilon vagy a videójátékon lóg a kamasz, ezért elküldte augusztus második felében a nagyszülőkhöz, ahol nincs wifi: "Nagyon elszaladt vele a ló az utóbbi időben. Nem tudtuk már szabályozni, hogy mennyit gépezik, sőt, még éjjel is nyomatta, aztán másnap délben tudott csak kimászni az ágyból piros szemekkel. Most nagyon haragszik ránk, de muszáj volt ezt meglépni, már csak amiatt is, hogy szeptemberre visszaálljon a normális bioritmus és fel tudjon kell fél hétkor."
Csuka Ádám egy budapesti általános iskola informatika tanára, ás felsős osztályfőnök is egyben azt javasolja - ha eddig a szülők még nem tették meg - alakítsanak ki napirendet a gyermek számára, és lehetőleg azt következetesen tartassák be:
"Nem kell túl szigorúnak lenni, hiszen eddig is minden évben volt nyári szünet, ami tanulás szempontjából nem sokban különbözik a jelenlegitől. A nagyobb különbség általában a közösségi lét területén jelentkezik, hiszen egy vírusmentes nyáron a gyerekek elmennek táborba, találkoznak a barátaikkal, vagy rokonaikkal. Ez most természetes okokból többnyire elmaradt, vagy csökkentett módban zajlott le, például sokan csak napközis táborba mentek, vagy egyátalán nem is mentek táborba. Ezen a területen sajnos nagyon sokat nem tudunk tenni, de az fontos, hogy beszélgessünk velük ezekről, hogy az iskolakezdés minél zökkenőmentesebb legyen."
Ádám tanárként azt is tapasztalja, hogy telefonozás, videójátékozás és egyéb online platformok túlzott használata mindenképpen káros tevékenység, aminek még nem is látjuk minden hosszútávú következményét, de a függőség elkerülése miatt ezt a területet mindenképpen korlátozni kell: "Ez egy nagy harc a szülő számára, hiszen nem pusztán a gyermeke akaratával megy szembe, hanem a korszellemmel is. Nem szabad azonban feladni, vagy megalkuvónak lenni, pszichológusok javaslata alapján egy nap 1,5 óránál többet nem ajánlott képernyő előtt tölteni."
Kiss Judit iskolapszichológus szerint a felkészülés alapelve mindenképpen a fokozatosság, mint ahogy egy testedzésre, vagy bármilyen más tevékenységre készül az ember: "Nyilván nem várható el a gyermektől, hogy egyik pillanatról a másikra felvegye a fordulatszámot, és maximális teljesítménnyel, maximális hőfokon égjen. Ráadásul a korábbi ismereteik, tanult dolgaik a nyáron "hibernálódtak", azokat fokozatosan ébresztgetni érdemes. Minden nap egy kicsit felidézve a tudásukat adott témákban. A felkészülést ideje már most elkezdeni, hiszen így még lesz idő az "újraindításra" (mint egy laptop vagy telefon esetében, itt is időt kell hagyni a frissítések telepítésére)."- magyarázza a pszichológus.
Notórikus iskolakerülők
Ha tetszett ez a bejegyzés, meg is oszthatod, és látogass vissza újra!
Nézz be a weboldalra, ahol számos más hasznos írást találsz vagy a Facebook-oldalunkra is, ahol nyereményjátékok is várnak!
Szemet gyönyörködtető képeinket pedig az Instán és a Pinteresten tesszük közre.
Minden jog fenntartva!
A trágár, gyűlölködő, politikai tartalmú és ide nem illő tartalmú kommenteket kimoderáljuk.
Képek forrása: pixabay.com